Qgz 1928B

Ombyggd rälsbuss, Qgz 1928B , från 1950 med kran för banarbete.
Qgz1928B på tågsläpp april 2014

SSJF har av banunderhållsföretaget InfraNord (fd Banverket Produktion) och i samförstånd med Sveriges Järnvägsmuseum fått förmånen att ta hand om och bevara liftmotorvagnen LMV 1928B ,en av de absolut sista kvarvarande av denna äldre liftmotorvagnstyp Qgz (de lite modernare Qhz med ombyggd front i ena änden kommer att rulla några år till).
Denna vagn har blivit ett ypperligt tillskott för banavdelningen som arbetsvagn. Ena salongen är ombyggd med fikaplats, kök&micro mm, andra halvan verkstadsdel. På taket en Svabo-lift som kan användas vid trädröjning, takarbeten mm mm. Det som är extra roligt är att denna vagn tidigare har gått på SSJ i form av YBo6 1055! Byggd 1956 och ombyggd som liftmotorvagn i januari 1976.
Vagnen levererades till SJ år 1955 med placering i den sydligaste av SJs lokstationer, nämligen Ystad. År 1964 blev den förflyttad till Malmö, men rullade på stora delar av det sydliga järnvägsnätet. I mars 1968 behövde Halmstad fler motorvagnar, och i och med att några skånska banor lagts ner kunde Malmö släppa ifrån sig YBo6 1055 som den då benämndes. Det är nu man monterar in destinationsrullar i bussen med orter vackra som Strömsnäsbruk, Värnamo, Åstorp mfl kända destinationer. Fram till nedläggningen av SSJ i maj 1968 gör den god tjänst på bl a SSJ, och fortsätter därefter att rulla på banor som Halmstads motorvagnar tjänstgjorde på, t ex Halmstad-Nässjö, Landeryd-Falköping mfl sträckor.
Under tiden som banarbetsvagn har den under en stor del av tiden tillhört banområdet i Halmstad, och därmed säkerligen också framförts på Markarydsbanan.
Sista tiden var den stationerad runt göteborgsområdet, och kördes ner till Strömsnäsbruk i mitten av januari 2012 för egen maskin från Göteborg/Sävenäs. Sedan dess har den genomgått en stor renovering i Strömsnäsbruk och är nu en prydnad för föreningen.

Skåne-Smålands Järnvägsförening